Blog

15 LinkedIn tips – Om die leuke baan te vinden

15 LinkedIn tips – Om die leuke baan te vinden

LinkedIn wordt door steeds meer recruiters gebruikt als tool om interessante CV´s te zoeken. En geen werkgever neemt je meer in dienst zonder je profiel te checken.

Goed om dus even tijd te investeren in de opbouw van je profiel. En om gebruik te maken van de andere opties van LinkedIn. Om LinkedIn maximaal te benutten, heb ik 15 tips voor je op een rij gezet.

  1. Voor je je profiel gaat wijzigen: stel je instellingen zo in dat niet iedereen dit kan zien. Anders krijgt je netwerk namelijk bij iedere wijziging een bericht. Dit kun je doen bij privacy settings onder settings en zet bij profile and status update de functie ”publish profile updates and recommendations” uit.
  2. Plaats een goedgelijkende, zakelijke foto waar je positief opstaat en men je gezicht goed op kan zien. Ongeveer zoals je jezelf op een sollicitatiegesprek met opgeheven hoofd zou durven vertonen.
  3. Het is belangrijk om te weten dat je alleen gevonden wordt op de informatie, die in je zogenaamde “public profile” staat. Je public profile is het profiel wat Linkedin laat zien op het web aan mensen die niet ingelogd zijn binnen Linkedin of niet in je netwerk zitten. Wat daar is te zien, kun je zelf bepalen middels de “edit” knop naast je “public profile” in het “Edit My Profile” scherm.
  4. Realiseer je dat je LinkedIn profiel meestal het eerste is dat mensen zien als ze op je naam Googlen. Ga dus bewust om met de informatie die je erop zet. Zorg ervoor dat de informatie op LinkedIn grotendeels overeenkomt met die op je CV.
  5. Maak je profiel in het Engels en het Nederlands. Of in andere relevante taal. Je kunt je profiel in verschillende talen creëren.
  6. Zorg dat je uitgebreid vertelt wat je hebt gedaan op LinkedIn: recruiters zoeken door middel van zoekwoorden op LinkedIn. Om de meest gezochte zoekwoorden in je vakgebied te vinden, kun je werken met de Keyword Tool van Google. Je geeft bijvoorbeeld het woord loopbaancoaching in en dan verschijnt er in beeld hoe vaak er is gezocht op loopbaancoaching, maar ook op allerlei verwante woorden, zoals loopbaanadvies en loopbaanbegeleiding. Het beste kun je natuurlijk al deze woorden erin verwerken.
  7. Laat zien wat je in huis hebt. Je hebt best veel ruimte op LinkedIn dus gebruik die. Zorg wel dat je de informatie die je erop zet toespitst op de functie die je zoekt. Banen die niet relevant zijn zou ik korter vermelden dan je laatste baan die volledig aansluit. Ook kun je in het beschrijven van je werkzaamheden accenten leggen in de richting van je nieuwe droombaan, zoals je ook op een CV zou doen.
  8. Voeg zoveel mogelijk mensen toe die je kent. Het aantal mensen dat je vindt binnen je netwerk wordt beperkt door het aantal mensen binnen je netwerk. Anders dan met Hyves of Facebook hoeven het geen vrienden te zijn (hoewel dat ook daar geloof ik ook vaak geen criterium is). Zelf ik kies ik er wel voor om alleen mensen toe te voegen die ik daadwerkelijk ken. Een groot netwerk waar je geen beropen op kunt doen, vind ik zelf niet waardevol.
  9. Kijk op de profielen van mensen die je werk nu doen om te kijken hoe ze er gekomen zijn. Zo kun je zien welke stappen je misschien ook zou kunnen zetten.
  10. Kijk in je huidige netwerk wie je allemaal kent die bij dat interessante bedrijf werkt, of daar heeft gewerkt. Of misschien wel de functie heeft die je ambieert, of deze functie vroeger heeft gehad. Vervolgens nodig je ze uit voor een kopje koffie en een gesprekje. Ook kennen mensen in jouw netwerk misschien mensen die je meer kunnen vertellen over je beoogde baan. Vraag of zij je aan deze contacten kunnen voorstellen.
  11. Normaal gesproken kun je alleen mensen buiten je netwerk vinden als je en betaalde LinkedIn account hebt. Met Google kun je dat omzeilen en alle openebare profielen vinden. Hiervoor kun je een (geavanceerde) zoekopdracht in Google doen. Bijvoorbeeld: ‘Loopbaancoach Den Haag’ achter ‘site:linkedin.com’.
  12. Er zijn verschillende plekken op LinkedIn waar vacatures te vinden zijn. De sectie Jobs, binnen alle groepen en er zijn speciale groepen die zich marktplaats noemen voor vacatures en opdrachten. Zo is er één voor trainer/coaches, maar ook voor marketeers, nt2-docenten, verkopers, enzovoort.
  13. Deel je expertise in je beoogde vakgebied, zo kunnen mensen je leren kennen en zien wat je in huis hebt. Dit kun je doen bij discussies binnen de groepen of binnen de sectie Answers. Dit helpt je aan om een goede naam op te bouwen, dus bij je personal branding.
  14. Bereid je voor op sollicitatie- en netwerkgesprekken, door je gesprekspartners op te zoeken en meer over hun achtergrond, huidige functie en interesses te weten te komen. Ook kun je mensen in gewenste functie in het betreffende bedrijf zoeken om er achter te komen wat hun functie precies inhoudt.
  15. Gebruik de Status update, het balkje met korte boodschap over waar iemand mee bezig is. Iedere dag (of zo vaak de leden in je netwerk dit hebben ingesteld) stuurt LinkedIn een update van alle activiteiten naar je gehele netwerk. Deze status update springt in het oog. Hiermee kun je de aandacht vestigen op je nieuwe zoekrichting, op iets dat je organiseert, hebt gepubliceerd, een evenement waar je naar toe gaat of wat je maar denkt dat een positieve bijdrage levert aan jouw personal brand. Stel je settings in op “Visible to everyone”. Linkedin zet je voornaam voor je update. Hou daar dus rekening mee in je tekst. Ik zie regelmatig updates met twee keer de voornaam erin of een kromme zin die direct achter de naam van de persoon in kwestie komt.

Dit zijn de beste tips die voor mij en mijn klanten werken. Wil je meer tips om aan een baan te komen? Dan is sollicitatiecoaching iets voor jou. Daarnaast kunnen we je ook helpen met het maken van je loopbaanplan.

 

Ja, bel mij voor een gratis intake!