Blog

Opvallen bij de recruiter? Schrijf een originele sollicitatiebrief!

Je merkt het zelf vast ook al als je aan het solliciteren bent: op dit moment zijn er meer mensen die werk zoeken dan dat er beschikbare banen zijn. Met als gevolg dat er vaak minimaal 100 sollicitanten zijn voor één functie. Probeer dan maar eens op te vallen! De eerste indruk is dan ook bepalend of je op de ‘goede’ stapel terecht komt of dat je brief en cv direct in de prullenmand verdwijnen. Daarom is het schrijven van een originele sollicitatiebrief ook zo belangrijk.

Voorbereidend werk vóór je gaat schrijven

Je kan niet zomaar gelijk beginnen met schrijven. Eerst moet je het bedrijf beter leren kennen en de details van de openstaande vacature weten. Wat is de core business van het bedrijf, hoe ziet de organisatiestructuur eruit en hoe is de bedrijfscultuur (formeel en zakelijk of juist informeel). De antwoorden op dit soort vragen kun je vaak terugvinden op de website van het bedrijf. De toon van de teksten én het design geven je over het algemeen een goede indruk van de cultuur.

Wat betreft de vacature is het goed om te weten welke eisen ze aan jou stellen. Over welke competenties en vaardigheden dient de perfecte kandidaat te beschikken? Schrijf die voor jezelf op en geef met steekwoorden aan wat er bij jou naar boven komt als je de competentie ziet.

Bijvoorbeeld: Resultaatgericht – doelstellingen zijn er om gehaald te worden + elk jaar bewezen bij vorige werkgever.

Dat is de basis voor je sollicitatiebrief.

Tips voor een originele sollicitatiebrief

Wil je opvallen tussen al die honderden brieven die de recruiter wekelijks leest, dan is het goed om standaard zinnen en clichés zoveel mogelijk te vermijden. Lees hier hoe een een standaard voorbeeld sollicitatiebrief er bijvoorbeeld uit ziet. Dus niet ‘Naar aanleiding van uw Tips voor schrijven sollicitatiebriefvacature op die en die vacaturebank, stuur ik u hierbij mijn cv en motivatie’ maar bijvoorbeeld ‘Op die en die vacaturebank zag ik dat u op zoek bent naar een echte teamplayer die snel resultaten behaalt. Graag stel ik mezelf aan u voor.’ Dat is net een modernere insteek, waarbij je gelijk laat doorschemeren dat jij dé geschikte kandidaat bent zonder arrogant te zijn.

Andere tips voor het schrijven van een opvallende sollicitatiebrief:

  • Laat de stijl van je brief aansluiten bij de bedrijfscultuur. Solliciteer je bij een formeel bedrijf, schrijf dan ook een zakelijke brief met een neutrale toon. En wil je bij een modern designbureau werken, dan kan je stijl wat losser zijn.
  • Laat je persoonlijkheid doorschemeren in je brief. Vertel hoe en waarom jouw persoonlijke eigenschappen passen bij het bedrijf.
  • Benoem waarom je voor het bedrijf wilt werken. Hoe specifieker je bent, hoe beter. Bijvoorbeeld omdat de bedrijfscultuur goed bij je past. Misschien heb je positieve verhalen gehoord van medewerkers.

Let op de details van de sollicitatiebrief

Deze tips ken je vast al wel, maar ik wil je ze toch niet onthouden:

  • Let op taal- en spelfouten. Dit is een echte afknapper!
  • Gebruik korte, krachtige zinnen van maximaal 20 woorden.
  • Je sollicitatiebrief is geen herhaling van je cv.
  • Maak je brief persoonlijk door iemand direct aan te schrijven in plaats van ‘Geachte heer/mevrouw’. En gebruik niet elke keer dezelfde sollicitatiebrief als basis, maar wees origineel. Recruiters prikken daar gelijk doorheen.

Lees meer over de do and don’t tijdens een sollicitatie. Veel succes met solliciteren! En mocht je hulp nodig hebben, wij helpen je graag!

Ja, bel mij voor een gratis intake!