Blog

Hoe kan jobmarketing jou aan je droombaan helpen?

Ondanks dat de term ‘jobmarketing’ alweer enkele jaren bestaat, kan ik me voorstellen dat je er nog niet (vaak) van hebt gehoord. Het is dan ook geen alledaags onderwerp wat je ter sprake brengt met een verjaardag. Toch is het goed om te weten wat jobmarketing is en wat je ermee kunt bereiken in jouw zoektocht naar dé perfecte baan.

Wat is jobmarketing?

In het begrip ‘jobmarketing’ zitten twee elementen die elkaar harmonieus ontmoeten.

  1. Jouw zoektocht naar een baan
  2. Jezelf in de markt zetten als dé kandidaat voor jouw droomfunctie

Het is niet meer genoeg om alleen maar te solliciteren op vacatures die voorbij komen op de vacaturebanken. Wist je dat namelijk 70% van de vacatures via-via wordt vervuld? Daar moet je dus tussen zien te komen! Daarom moet je pro-actief zijn, je zelfkennis updaten en vooral leren netwerken.

Jij bent je eigen product

Bij marketing draait het om het ‘product’. Drie keer raden wat bij jobmarketing dit product is. Juist, jij! Je moet jezelf als ‘product’ leren kennen. Ontdek wat je sterke kanten zijn, je competenties en vaardigheden en jouw passie. Waar gaat jouw hart sneller van kloppen? Als je dat weet, dan is de volgende stap om erachter te komen hoe je jezelf het beste kunt verkopen.

Jobmarketing in de praktijk

Hoe je jezelf gaat verkopen aan jouw toekomstige werkgever, kan op heel veel manieren, maar de basis is hetzelfde. Het begint bij je cv. Zorg dat de recruiter in één oogopslag kan zien wie je bent, wat je wilt bereiken en hoe je carrière Jobmarketing 2.0er tot nu toe uitziet. En wees creatief met de opmaak, anders bestaat de kans dat je niet genoeg opvalt tussen al die andere sollicitanten.

Daarnaast is het goed om je netwerk in beeld te hebben. In de eerste plaats maak je een lijst van werkgevers voor wie jij graag zou willen werken. Ga op onderzoek uit, zodat je meer te weten komt over het bedrijf. Ten tweede breng je je persoonlijke netwerk in kaart: familie, vrienden, bekenden, (oud-)collega’s, sportmaatjes, noem maar op. Leg beide netwerken bij elkaar en je zult zien dat er hoogstwaarschijnlijk een match tussen zit.

Jobmarketing 2.0

Is er een match, ga dan met diegene praten. Waarschijnlijk kennen jullie elkaar alleen maar van het sporten en weten ze dus niet wat je zakelijk in je mars hebt. Met een korte elevator pitch vertel je in een minuut wie je bent, wat je kan en wat je wilt bereiken. Heb je dit onder de knie? Ga dan ook eens naar netwerkbijeenkomsten waar jouw favoriete bedrijven zich bevinden. Het is soms even zoeken, maar dit is wel dé manier om – letterlijk – in beeld te komen bij het bedrijf.

Social media speelt daarbij ook een hele grote rol. Zorg dat je LinkedIn profiel compleet en actueel is en wees actief. Deel regelmatig interessante artikelen of ga bloggen om zelf vakkennis te delen. Daarmee laat je zien dat jij de benodigde kennis in huis hebt.

Gebruik je jobmarketing ook voor het maken van je loopbaanplan, zodat je beter weet wat je wil bereiken. Met jobmarketing kom je dus actief in beeld bij jouw favoriete werkgevers én is de kans groter dat je uiteindelijk bij jouw droombaan terecht komt. Probeer het! Ga aan de slag, ontdek je netwerk en wie weet sta je dan binnenkort oog in oog met jouw nieuwe werkgever!

Ja, bel mij voor een gratis intake!