Blog

Hoe overtuig ik met mijn elevator pitch?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Een elevator pitch (elevator = lift; pitch = verkooppresentatie) is een presentatiewijze van een idee voor een product, service of project. De naam geeft de tijdsduur weer waarin een lift van de onderste naar de bovenste verdieping gaat, in ongeveer 30 seconden of omgerekend rond de 100 woorden. Tegenwoordig wordt de elevator pitch gebruikt bij het netwerken voor een variëteit aan doelen, zoals het zoeken naar werk.

Je eerste indruk maak je maar één keer. Dus wil je dat die krachtig, helder en overtuigend is. Dat lukt je met een goede elevator pitch. In 30 tot 60 seconden introduceer je jezelf en creëer je een goede aanleiding om verder te praten met je (interessante) gesprekpartner.

Een elevator pitch schrijf je niet even snel. Neem dus de tijd. Je zult zien dat het de moeite loont.

Stappenplan voor een goede elevator pitch

    1. Schrijf op wat je doet En doe dat op minstens 10 tot 20 verschillende manieren. Wees vrij in je beschrijvingen, de redactie komt later.
    2. Schrijf een kort verhaal op dat vertelt wat je doet voor mensen of bedrijven. Het verhaal mag nu nog zo lang zijn als je wil. De focus komt later. Zorg ervoor dat je een plaatje maakt voor de luisteraar van wat je doet.
    3. Schrijf je doel op. Ben je op zoek naar een baan, naar opdrachtgevers, wil je ontdekken wat je wil in werk? Maak je doel expliciet.
    4. Schrijf een aantal actie aanjagers op. Dit is een vraag of statement dat verbonden is met je doel. Wat je wil dat je gesprekspartner uiteindelijk doet in relatie tot je doel.
    5. Slaap er een nachtje over. Leg je werk even weg en kijk er later met een frisse blik opnieuw naar.
    6. Highlight het goede. Lees door wat je opgeschreven hebt en selecteer de beste teksten. Vind je het lastig om te selecteren? Neem jezelf dan op op een audio- of videorecorder (tip: veel mobiele telefoons hebben die tegenwoordig!).
    7. Smeed de beste stukken aan elkaar. Maak van de beste delen samen één goede pitch.
    8. Maak het kort en krachtig. Snijd nu in de tekst zodat je tot maximaal 60 seconden komt.
    9. Oefen! Probeer je pitch uit op mensen (vrienden, familie, collega’s) in je omgeving en vraag om feedback. Leer de pitch uit je hoofd en doe hem net zo vaak tot hij soepel uit je mond komt.
    10. Pitch it! Nu is je elevator pitch klaar en kun je er de wijde wereld mee in. Op weg naar je doel. Blijf zoeken naar manieren om je pitch nog scherper en aansprekender te maken.

Checklist voor een overtuigende elevator pitch

Een goede elevator pitch is:

  • Kort Maximaal 30 – 60 seconden.
  • Duidelijk Gebruik liever Jip-en-Janneketaal dan dure woorden of specialistische vaktaal.
  • Krachtig Gebruik sterke woorden en zorg voor een aandachtstrekker.
  • Visueel Gebruik woorden die een levendig beeld in het hoofd van de luisteraar vormen.
  • Verhalend Een kort verhaal, waarin je vertelt hoe iemand met een probleem bij jou een oplossing vindt.
  • Doelgericht Stem je pitch af op het doel van je gesprek.

Veel succes!

Lees ook hoe je jouw loopbaanplan maakt, zodat je jouw droombaan kunt bereiken

Met dank aan Wikipedia en Open Circles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Yes, call me for a free intake!